Despre cafea se spun multe. Studii peste studii incearca sa gaseasca raspunsul la intrebarea: la ce riscuri ne supunem cand bem cafea? Probabil ca stii deja ca licoarea controversata te pazeste de Parkinson, nu creste mortalitatea si previne aparatia cancerului de colon (toate sunt rezultatele unor studii), dar trebuie sa stim exact si efectele banale ale cafelei. Ce se intampla daca bem doua cesti de cafea pe zi, de exemplu.

Asa ca e timpul sa lasam miturile despre cafea deoparte si sa realizam cum ne afecteaza ea viata de zi cu zi.

Cum actioneaza cafeaua?

Cafeaua este controversata, iar proprietatile ei sunt studiate intens din pricina compozitiei sale. In ea se gaseste cafeina, cea care ne afecteaza organismul atunci cand savuram o ceasca de cafea. Petruta Tarciuc, doctor medicina generala, precizeaza in ce cantitate gasim cafeina, la ibric. „Continutul aproximativ de cafeina dintr-o ceasca de 180 ml, este de 80-140 mg, la cafeaua fiarta si 60-100 mg la cafeaua instant.”. Asadar, daca iti prepari cafea instant pentru o ceasca de 180 ml, vei consuma intre 60-100 mg de cafeina.

Motivul pentru care cafeaua se consuma atat de mult este urmatorul: stimuleaza sistemul central, creste capacitatea intelectuala si fizica. Insa acest beneficiu poate fi alterat, pus in umbra de multi factori si te poti trezi cu o gramada de probleme.

Conform doctorului, efectele cafelei (bune si rele) tin de cantitatea de cafeina pe care o consumi si de starea ta de sanatate generala. De aceste lucruri trebuie sa tii cont atunci cand bei cafea. Afla cum:

Cafeaua are efecte nocive in urmatoarele situatii:

1. Daca cosumi peste 500 mg de cafeina pe zi, vei avea probleme chiar si daca esti sanatoasa:

Medicul Petruta Tarciuc ne da detalii: „Abuzul de cafea vine la pachet cu multe efecte nocive imediate. Anxietate, agitatie, neliniste, nervozitate, insomnie, iritatie gastrica (atunci cand te arde stomacul), palpitatii. Toate acestea pot deveni probleme pe termen lung. Daca prezinti aceste simptome trebuie interupt consumul de cafea, iar in 8 ore, iti vei reveni.”.

Doctorul explica care sunt si efectele pe termen lung: „Daca o iei insa de la capat cu abuzul de cafea poti face ulcer, nervozitatea dusa la extrem iti va afecta relatiile cu cei din jur, vei fi obosit in permanenta din cauza insomniei, deci vei bea si mai multa cafea, caz in care te poti astepta la ce e mai rau”.

2. Daca ai boli cronice, in cantitate cat de mica, cafeaua iti poate accentua problemele existente:

Medicul Petruta Tarciuc ne lamureste: „Cafeaua este de evitat pentru cei care sufera de boli de inima, afectiuni ale stomacului (gastrita, ulcer), cei cu tulburari digestive, cei care sufera de insomnie, persoanele cu depresii. In cazul lor, orice cantitate de cafea le va agrava boala existenta.”

3. Sunt situatii in care nu trebuie sa bei picatura de cafea, chiar daca nu ai vreo boala:

Conform doctorului, cafeaua are rolul de a te pune in garda, de a te face activ (intelectual si fizic), pune organismul in situatii limita de aparare si provoaca eliberarea hormonilor precum adrenalina si noradrenalina. Asa se explica actiunea cafelei de trezire. Te ajuta sa te concentrezi, iti creste frecventa respiratorie, pulsul, stimuleaza secretia de acid gastric.

Medicul Petruta Tarciuc conchide ca nu e bine sa cosumi cafea in situatii limita: „Asadar este gresit sa folosesti cafeaua cu scopul „trezirii” cand esti obosita, pentru ca este ca si cum ti-ai biciui propriul organism. Il suprasoliciti si ii iei din resursele care sunt deja pe minus. De asemenea este de evitat daca esti stresata! Cosumul de cafea iti elibereaza exact acei hormoni de care nu ai nevoie atunci cand esti sub presiune (adrenalina). Desi tinzi sa folosesti cafeaua pentru a te concentra mai bine, daca esti deja agitata, nu vei obtine decat o stare de alarma si mai accentuata. Nici vorba de concetrare…”.

Cafeaua are si efecte benefice, daca o consumi in cantitati moderate (100mg cafeina) si nu faci parte din niciuna dintre categoriile de mai sus.

Conform doctorului, cafeaua si efectul ei de trezire, de activare psihomotorie (fizic si psihic) reprezinta un beneficiu pentru cei sanatosi care consuma o doza redusa de cafea pe zi,nu in situatiile limita amintite mai sus. Medicul Petruta Tarciuc ne dezvaluie si avantajul unei cesti de cafea: „Creste capacitatea efortului intelectual si fizic, accelereaza tranzitul intestinal, deci ajuta la constipatie si ajuta si in cazul migrenelor usoare”.
Doctorul continua: „Deci, daca nu suferi de vreo afectiune cardiaca, la stomac, tulburare digestiva si nu esti o fire anxioasa, cafeaua in doza recomandata de 100 mg cafeina pe zi, iti poate aduce beneficii, mai ales la locul de munca”.

Cafeaua este un drog?

Tocmai persoanele sanatoase, pentru care cafeaua reprezinta un beneficiu (fara a se petrece toate acele efecte nocive) sunt predispuse sa intre intr-un cerc vicios.

Medicul Petruta Tarciuc explica: „Cafeaua este cel mai des utilizat drog alaturi de alcool si tigari! La cafea trebuie avuta mare grija! Cei care observa avantajele cafelei si nu sunt constienti de dezavantajele care pot apare foarte usor, vor intra intr-un cerc vicios.”

Cafeaua incepe sa devina drog in urmatorul fel: „Vei avea tendinta sa crezi ca bautul cafelei iti rezolva problemele si vei incepe sa faci excese, crezand ca ai un prieten de nadejde in aceasta. Daca vei dormi mai putin, vei munci mai mult, vei mari doza de cafea. Dar surpriza, nu te vei mai intalni cu aceleasi beneficii, ci vei face parte din cei care abuzeaza de cafea si vei suporta consecintele.”.

O alta atentionare a doctorului: „Exista sansa sa suferi de o depresie cronica si nici macar sa nu stii. Bei cafeaua care te binedispune si te face activ, pentru a ameliora de fapt simptomele unei depresii.”

Cafeaua este un drog daca o consumi in cantitati mari!

Conform medicului, abstinenta de la cafea, in cazul celor care au facut abuz de aceasta (la peste 250 mg cafeina pe zi) se manifesta ca un sevraj: cefalee, irascibilitate si greata.

Daca esti o persoana echilibrata, sanatoasa si ramai la doza recomandata de 100 mg cafeina pe zi, te vei bucura de beneficii, nu vei dezvolta o dependenta, iar daca vei hotari sa intrerupi consumul de cafea, nu vei avea probleme!